Home Page
פרסומים בעברית



 

 

*ספרים מופיעים בגופן מודגש


הוראת עברית כשפת אם וכשפה שנייה

בלום, ש.(1967). מבעיות פישוט לשוני. בתוך ש. קודש ומ. חומסקי, (עורכים).  לדרכה של העברית הקלה – קובץ מאמרים (עמ' 43-39). ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המחלקה להנחלת הלשון ולהשכלתה.


בלום,ש. (עורכת) (1970). ביבליוגרפיה (מבוקרת) של ספרי לימוד לעברית למבוגרים ולנוער שהופיעו בעשרים השנים האחרונות בארץ ובתפוצות. ירושלים: המועצה להנחלת הלשון ולמחלקה לחינוך ולתרבות בגולה של ההסתדרות הציונית. 80 עמ'.


בלום, ש. ולבנסטון, א. (1978) תהליכים בפישוט לשוני. בלשנות שימושית, 1, 34-21.


 

תרגום

 

בלום, ש. (1976). מבעיות התרגום הספרותי לעברית. בתוך ר. ניר וש. קודש (עורכים), בלשון עמו: לחיים רבין במלאת לו 60 שנה (עמ' 23-9). ירושלים: המועצה להנחלת הלשון.

 

בלום, ש. (1976). מבעיות התרגום הספרותי לעברית – ג' ד' סאלינג'ר: יום נפלא לדגי בננה. בתוך נ. רפאל, וב. פישלר (עורכים), כלשון עמו: אסופת מאמרים בבלשנות שימושית מוקדשת לחיים רבין במלאות לו שישים שנה, (עמ' 23-9 ). ירושלים: המועצה להנהלת הלשון.

 

 

שיח המדיה

 

 

בלום-קולקה, ש., וניר, ר. (1981). מיבנה המבע של ידיעה בתוך עיתון יומי: ניתוח השיח. הספרות - רבעון למדעי הספרות 31-30, 70-58.

 

בלום-קולקה, ש. (2000). שיח הגמוני, חתרני או פוליסמי? מקרה דיר יאסין. בתוך א. שורצולד, ש. בלום-קולקה, ע. אולשטיין (עורכות), ספר רפאל ניר: מחקרים בתקשורת, בבלשנות ובהוראת לשון(עמ' 222-199). ירושלים: כרמל.

 

בלום-קולקה, ש., קמפף, ז., וליבס, ת. (2003). לראיין את האויב? ראיונות עם פלסטינים בתקופת אינתיפאדת אל-אקצה. בתוך: י. שלזינגר ומ. מונצ'יק (עורכים). למ"ד לאיל"ש: קובץ מחקרים במלאות שלושים שנה לאגודה הישראלית לבלשנות שימושית (עמ' 77-61). ירושלים: צבעונים.

 

בלום-קולקה, ש., בלונדהיים, מ., והכהן, ג. (2008).מסורות של מחלוקת: ממשא ומתן של טקסטים תלמודיים לזירת השיח הפוליטי במדיה. בתוך מ. נייגר, מ. בלונדהיים, ות. ליבס (עורכים), סיקור כסיפור: מבטים על שיח התקשורת בישראל, לכבודו של יצחק רועה (עמ' 245-275). ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י.ל.מאגנס, האוניברסיטה העברית.

 

קמפף,ז. ובלום-קולקה, ש. (תשע"ב). "מרבה צער –מרבה עצמה: תפקודי 'מצטער' בשיח הציבורי והיומיומי בישראל. חלקת לשון: שי לחוה בת-זאב שילדקרט. גיליון 44-43: 392-367.

 

 

התפתחות פרגמטית בשפה ראשונה ובשפה שנייה

 

 

בלום-קולקה, ש., וחמו, מ. (עורכות ומחברות) (2010). ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים. תל אביב: מט"ח.

 

 

 

בלום-קולקה, ש. (2002). מבוא: סוגות של שיח אורייני דבור – היבטים התפתחותיים ובין-תרבותיים. סקריפט,4-3 ,25-9. 
 

בלום-קולקה, ש., הוק-טגליכט, ד. (2002). תרומת שיח עמיתים בגן להתפתחות השיח האורייני: סוגות וכיולים. סקירפט,  4-3, 110-75.

בלום-קולקה, ש. וויצמן, א. (עורכות) (2002). ילדים מדברים: אוריינות בסוגות של השפה הדבורה - גיליון מיוחד של סקריפט,  4-3.

בלום-קולקה, ש., חביב, ט., אבני ח., וצימרמן, ח. (2002). "אמא של מי את?" התנסויות בתצפית אתנוגרפית של שיח ילדים. סקריפט, 4-3, 75-55.  

בלום-קולקה, ש. (2006). "אני אספר לך את כל הסיפור עכשיו": זמני דקדוקי וזמן בדיוני בסיפורי שיחה של ילדים. בתוך ר. בן-שחר,וג. טורי (עורכים). עברית שפה חיה: קובץ מחקרים על הלשון בהקשריה החברתיים-תרבותיים, כרך 4 (עמ' 53-33). תל אביב: המכון הישראלי לפואטיקה וסמיוטיקה ע"ש פורטר, הוצאת הקיבוץ המאוחד.

 

קמפף, ז., הוק-טגליכט, ד., ובלום-קולקה, ש. (2006). ילדים מספרים טלוויזיה. פנים, 37, 47-38.

בלום-קולקה, ש. (2010). מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית-הספר: עושר ומגוון תרבותי, חברתי ואקדמי. בתוך ש. בלום-קולקה ומ. חמו (עורכות), ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים (עמ' 86-42). תל-אביב: מט"ח.

 
בלום-קולקה, ש. (2010). "אפשר להשתתף?": לשון הבקשות וההוראות בשיח עמיתים בגן הילדים. בתוך ש. בלום-קולקה ומ. חמו (עורכות), ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים (עמ' 326 - 351). תל-אביב: מט"ח.


בלום-קולקה, ש., וחביב, ט. (2010). הסוד השמור של שיח עמיתים: התפתחות אוריינית-חברתית בשיח דבור בין ילדים ובין מבוגרים לילדים. בתוך ש. בלום-קולקה ומ. חמו (עורכות), ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים (עמ' 378-352). תל-אביב: מט"ח.


בלום-קולקה, ש., וחמו, מ. (2010). מבוא: כשירות תקשורתית, שיח אורייני ושיח עמיתים. בתוך ש.
בלום-קולקה ומ. חמו (עורכות), ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים (עמ' 41-5). תל-אביב: מט"ח.


חמו, מ. ובלום-קולקה, ש. (2010). צמיחתה של שיחה חברתית בקרב ילדים. בתוך ש. בלום-קולקה ומ. חמו (עורכות), ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים (עמ'
292-261). תל-אביב: מט"ח.


קמפף, ז., ובלום-קולקה, ש. (2010). "מצטער על מה שעשיתי": התנצלויות בעולם הילדות. בתוך ש. בלום-קולקה ומ. חמו (עורכות), ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים (עמ'
325-293). תל-אביב: מט"ח.


חביב, ט., קמפף, ז., ובלום-קולקה, ש. (2010). מה הסיפור של סיפורי שיחה?. בתוך ש. בלום-קולקה ומ. חמו (עורכות), ילדים מדברים: דפוסי תקשורת בשיח עמיתים (עמ' 120-87). תל-אביב: מט"ח.


זדונאיסקי, ש. ובלום-קולקה ש. (2012).
שיח הטיעון בקרב ילדים עמיתים בגן: זמינויות חברתיות, תרבותיות ואורייניות. בתוך ע. השכל-שחם, ר. בורשטיין, ע. עמיק, וה. אתקין (עורכות), מזמרת הלשון: עיון ומחקר בחינוך לשוני (עמ' 53-28 ). ירושלים: משרד החינוך.


בלום-קולקה, ש., ו
רגב, ע. (בדפוס). "פעם שמעתי שאמרת שתביא ענבים": ייצוג הדיבור בשפת ילדים. בתוך מ. מוצ'ניקוז. סדן (עורכים), קובץ מאמרים לכבודה של פרופ' אורה שורצולד. בר אילן: הוצאת אוניברסיטת בר אילן.

 

 

 

פרגמטיקה וחקר השיח

 

בלום-קולקה, ש., ניר, ר., וטובין, י. (עורכים) (1981). עיונים בחקר השיח: קובץ מאמרים. ירושלים: האוניברסיטה העברית, המרכז למחקר בלשני- שימושי. 

 

שורצולד, א., בלום-קולקה, ש., ואולשטיין, ע. (עורכות) (2000). ספר רפאל ניר: מחקרים בתקשורת, בבלשנות ובהוראת לשון. ירושלים: כרמל.
 

 

חינוך לשוני
 

אדר, ל., בלום-קולקה, ש., ניר,ר., איתור קשיים בהבנת הנקרא. ירושלים: המכון לחקר הטיפוח בחינוך. עמ' 64.


בלום-קולקה, ש. (1985). לשון ההוראות בספרי לימוד: תנאים מכינים ותנאי ביצוע. בתוך צ. לם (עורך), בית ספר וחינוך (עמ' 64-57(. ירושלים: מאגנס.

בלום-קולקה, ש. (1985). ניתוח השיח ופיתוח הבנת הנקרא בעברית. בתוך ר. ניר (עורך), הוראה אקדמית של העברית בת-זמננו: דברי הסדנה א (עמ' 13-7). ירושלים : המרכז הבין-ארצי להוראת תרבות ישראל באוניברסיטאות. 

בלום-קולקה, ש., ופלד, נ. (1992). בין דיבור לכתיבה: כתיבתם של ילדים בכיתות א-ג. מעגלי קריאה, 21, 127-111. 

פלד, נ., ובלום-קולקה, ש. (1997). דיאלוגיות בשיח הכיתה. חלקת לשון, 60, 24-28.

ורדי, א., ובלום-קולקה, ש. (2006). השיעור כאירוע דיבור א-סימטרי: מבט על 'מבנה ההשתתפות' בכיתה הישראלית. בתוך ע. אולשטיין וע. קופפרברג (עורכות), שיח בחינוך: אירועים חינוכיים כשדה מחקר (עמ' 418-385). תל אביב: מכון מופ"ת.

 

בלום-קולקה, ש. (2008). שפה,תקשורת ואוריינות:קווים להתפתחות השיח האורייני. בתוך פ. קליין וי. יבלון (עורכים), ממחקר לעשייה בחינוך לגיל הרך (עמ' 155-117). ירושלים: הוועדה לבחינת דרכי החינוך לגיל הרך, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.

 

 

 

ספרי לימוד, חוברות הדרכה ומאמרים פדגוגיים: הוראת עברית כשפת אם וכשפה למבוגרים


 

בלום, ש. (תשל"ב) כתב קול, סדרת שיעורים להוראת עברית בתכתובת, בליווי קלטות.

 

בלום, ש. וטרטנר, מ. (תשל"ב). הבעה מכוונת – חוברת עזר למורה. אולפן הקיץ, האוניברסיטה העברית, 41 עמ'.

 

בלום, ש. ואשורי, נ. (תשל"ג).ספרון לסטודנט א-ב. ירושלים: אקדמון. 

 

בלום, ש. וטרטנר, מ. (תשל"ד). ספרון לסטודנט ג'. ירושלים: אקדמון.

בלום, ש.(תשכ"ח). אולפן קיץ לסטודנטים. האוניברסיטה, כרך 13, חוברת ג, 64-60.


בלום, ש. (תשכ"ט). הוראת לשון וקליטה תרבותית באולפן הקיץ לסטודנטים מחו"ל". הוראת המבוגר ולמידתו - עיונים, 4, 87-77.


בלום, ש.(1971)
היגמלות מעברית קלה – כיצד?. בתוך ש. קודש (עורך), ספר קמרט. ירושלים: המועצה להנחלת הלשון. ע"מ 61-52.


בלום, ש. (1972). יצירתיות בהוראת לשון שנייה. חינוך מבוגרים בישראל, 15.


בלום, ש. (1974).
גישה אינטגרטיבית בהוראת לשון שנייה. חינוך מבוגרים בישראל, כרך 1, 27,  6-4.


בלום, ש. (תשל"ה). על ספר לימוד למתחילים. אורחות, ח'-ט', 128-118.


בלום, ש. (1975). הוראת הקריאה בעיתון.
בתוך ע. אורנן וב. פישלר (עורכים). ספר רוזן (עמ' 115-129). ירושלים: המועצה להנחלת הלשון.


בלום, ש. (1977). תרומתה של הסטטיסטיקה הלשונית להוראת לשון שנייה. מן הסדנא: עיונים ומחקרים למנחילי-הלשון העברית, 4-3, 44-11.


בלום, ש. (1978). משלבים והוראת עברית. אורחות, 11-10, 25-11. 


בלום-קולקה, ש. (1979).
כמה הערות על הדרישות מדקדוק פדגוגי. בתוך ח. רבין וב.צ. פישלר, מנחה לקדוש: אסופת מאמרים על לשון ועל הנחלתה מוקדש לשלמה קודש במלאות לו שבעים וחמש שנה (עמ' 32-37). ירושלים: המועצה להנחלת הלשון.

הרצאות ברשת- קישור מהיר

 

 Back to full publication list