כללי

לתלמידים בקורס ״טיפולוגיה תחבירית״ יש אופציה לכתוב עבודה סמינריונית.

עבודה סמינריונית היא עבודת מחקר. העבודה חייבת להראות שהסטודנט הבין את החומר ושיש לו תובנה חדשה לתופעה הבלשנית שהוא דן בו. עבודה שחוזרת על חומר מהספרות המקצועית בלי הערכה ביקורתית אינה מקובלת!

יש להגיש את העבודה עד סוף דצמבר, אבל מאוד רצוי להשלים את המשימה מוקדם ככל שאפשר. לפי הניסיון שלי כמורה וגם (לפני זה) כסטודנט, דחיית כתיבת העבודה עד למועד הרבה אחרי הקורס יגרע מהאיכות של המוצר הסופי. את העבודות הטובות ביותר כותבים כאשר עדיין זוכרים את החומר.

הצעד הראשון בכתיבת עבודה סמינריונית הוא בחירת הנושא. ההגבלה היחידה היא שהנושא חייב להתייחס לתחביר מפרספקטיבה טיפולוגית. הנושא אינו חייב להתייחס לסוגיה שעלתה בשיעורים, אבל (כמובן) אם עלה משהו רלוונטי בשיעורים יש לקחת אותו בחשבון. יהיה נושא העבודה מה שיהיה, יש לבסס את העבודה על סוגייה שיש עליה מחלוקת או שדורשת יותר עיון. רעיונות שמהם אפשר לבנות נושא (חלקם לא מהנושאים שעלו או יעלו בשיעור) כוללים:

הנושא שלך חייב להיות משהו שאת/ה מעוניינ/ת לעיין בו לעומק. המורה יכול לעזור בהגדרת הנושא, אבל הבחירה הבסיסית צריך להיות שלך.

בחקר הנושא יהיה צורך להיעזר בספרות המקצועית. בסוף כל פרק בספר יש הלצות לעיון נוסף בהרבה סוגיות. בנוסף לכך, ייתכן שתרצה/י לבדוק את כתבי העת המקצועיים וספרים בספריה.

חובה לכלול הפניה ביבליוגרפית כל פעם שמופיע חומר או רעיונות מהספרות. בגוף העבודה, הפניה כוללת את שם המשפחה של המחבר ואת השנה. למשל:

יש דיון על ניתוחים פורמליים של אי־מבניות בפרק הראשון של נורדלינגר (1998).

כבר נאמר (דיקסון 1994) שלחלק מהתכונות האוניברסליות של נושאים יש בסיס סמנטי.

אין להשתמש בהערות שוליים עבור הפניות ביבליוגרפיות!

בסוף העבודה יש לכלול פרק עם הכותרת ״מראי מקום״ או ״ביבליוגרפיה״ בו רשום כל המחקרים המוזכרים בעבודה, עם מידע ביבליוגרפי מלא. למשל:

Austin, Peter, and Joan Bresnan (1996) "Non-Configurationality in Australian Aboriginal Languages." Natural Language and Linguistic Theory 14: 215-268.

Comrie, Bernard (1989) Language Universals and Linguistic Typology. Chicago: University of Chicago Press.

שימו לב: יש להזכיר את המקור של כל רעיון, אפילו אם אין מצטטים את המילים המקוריות!

תלמידי שנה ב׳

מכיוון שזו הפעם הראשונה שאת/ה כותב/ת עבודת מחקר, תכתב/י אותה בעזרת המרצה. יש להיפגש עם המרצה בשלב של בחירת הנושא. אין צורך להגיע לפגישה הזאת עם נושא מגובש, אבל עליך להציג רעיונות כלשהם על הנושא הכללי שאת/ה מעוניין/ת לחקור ולכתוב עליו. עוד שלב שיש להיפגש עם המרצה הוא השלב בו יש לך ראשי פרקים ואת/ה מוכן/ה לכתוב את העבודה הסופית. בין שני השלבים האלה, רצוי ליצור קשר עם המרצה בכל פעם שאת/ה צריך/ה עזרה כלשהי.

תלמידים יותר מתקדמים

הציפיה היא שיש לכם יכולת מחקרית יותר מפותחת ממי שעוד לא כתב עבודת מחקר, ומשום כך תוכלו לעבוד באופן יותר עצמאי. עדיין יש להיפגש עם המרצה לעזרה בבחירת הנושא, אבל סביר להניח שתרגישו פחות צורך להיפגש אחר כך. כמו־כן, כשהעבודה תיבדק תהיה ציפייה לרמת תחכום יותר גבוהה מאשר בעבודה סמינריונית של סטודנט שנה ב׳.